Dékei Christ |
Amikor a Ludwig Múzeum 1999-ben bemutatott egy válogatást
a mexikói kortárs mûvészetbõl, sokakban
csalódást keltett, hogy nem lelhettek fel egyetlen olyan mûvet
sem, amelyben akárcsak megcsillant volna az a másság,
az az egzotikus és fülledt légkör, amelynek kiindulási
pontjaként az évezredek óta létezõ dekoratív
és szimbolikus indián mûvészeti hagyományokat
jelölhetjük meg. Távoli világrészekrõl
és kontinensekrõl éppen tudatlanságunk
miatt gyakran él bennünk efféle közhelyes
kép, de mi magunk háborodnánk fel a leginkább,
ha egy kortárs magyar mûvészeket bemutató mexikói
seregszemlén a szintén patternekben gondolkodó
vendéglátók teszem azt kalocsai virágmotívumok,
szürke marha vagy vágtató huszárok képi
jelenlétét hiányolnák. Nincs ez másként
Jan Hendrix esetében sem: a mûvész ugyanis egy hollandiai
kisvárosból 29 éves korában települt át
Mexikóba, hogy aztán állandónak tekintett rezidenciáját
évekre hátrahagyva különbözõ országokban
és városokban éljen. Az utóbbi húsz évben
megfordult és hosszan idõzött Kenyában, Egyiptomban,
Kolumbiában, Kínában, Ausztráliában,
Törökországban, Olaszországban, Írországban,
Spanyolországban és Jugoszláviában. A globalizáció
korában a "bolygó hollandi" nomád életformája
valljuk meg irigylésre méltó, még
akkor is, ha az általa bebarangolt tájakon mi magunk is tehetünk
virtuális utazásokat. A kiállított mûvek
címéül szolgáló helységnevek ugyanis
Aran, Yogul, Serbelloni mind fellelhetõk a világhálón.
Attól azonban, hogy tudjuk, az Aran-szigetek Írországban,
Yogul turisztikai látványosságokkal és sportolási
lehetõséggel (hegymászás) kecsegtetõ
kisvárosa pedig a mexikói Oaxaca mellett található,
még nem kerülünk közelebb Hendrix mûveihez.
A képekhez készült eredeti fotók ugyan a természet
elemeibõl építkeznek, de a fokozatos absztrakció
során elvesztik kiindulási pontjukat.
| ||
A mûvész munkájának fázisait egy kilenc darabból álló sorozaton figyelhetjük meg leginkább a fényképekrõl készült szitanyomatokon folyamatosan redukálódnak a felismerhetõ tájrészletek, a perspektívát és a felismerhetõ formákat felváltja a fekete szín meleg és hideg árnyalatai által indukált sík hatás. A kisméretû szitanyomat egyikének továbbnagyításából állt elõ a természet organikus formáit felhasználó Yagul, míg egy másikból a "kövekbõl" kirajzolódó Serbelloni városa. E két mû egyben leképezi a Hendrix-mûvek zárt tematikáját is, mely egyrészt a növényvilág egyes elemeibõl (fák, bokrok, levelek), másrészt a természet "holt", szilárd formáiból (kövek, kopár hegységek) épül fel. A kézzel merített, rendkívül finom textúrájú nepáli és japán papírra készített szitanyomatok egymás mellé rendezésébõl (az imént említett Yagul esetében ez 48 egységet jelent), olyan kompozíciók alakulnak ki, amelyek egyrészt nem feltétlenül követik a zárt, téglalap alakú alapformát, tehát túllépnek a táblaképfestészet és az ennek nyomán kialakuló sokszorosított grafika tradícióin, másrészt az egyes nyomatokon elhelyezkedõ motívumok átterjednek a szomszédos képmezõkre is. Ebbõl a szempontból két
mû képez kivételt. A négy különálló
s épp ezért variábilisen rendezhetõ ,
La ramad &
rada felirattal ellátott Yagul és az
Egy levélnek a fa tájkép
címû. Az elõbbin az idõjárás
viszontagságaitól meggyötört, sötét,
levél nélküli ágbogak kusza sûrûjét,
gallyakból font fekete lombsátrakat láthatunk: a görcsös
ágakból áradó kínzó feszültséget
azonban enyhíti a szürkés háttérbõl
kiemelkedõ világos árnyék.
| ||
Míg itt a felismerhetõ természeti elem egyfajta
esztétizált formában jelenik meg, úgy érzésem
szerint az utóbbi mûvön a színes levelek és
a fakoronák párosítása kissé didaktikusnak
hat. A természeti jelenségekben fellelhetõ végtelen
változatosság tanulmányozása, az ezekrõl
készült skiccek, vázlatok és fotók adják
Hendrix számára azt a hard-disc-et, melybõl folytonosan
új és új elemeket kiemelve és egymás mellé
helyezve készíti el adott képeit. Nem egy adott utazás
szubjektív emlékképeit feljegyzõ naplót
(diary) látunk tehát, hanem egy tömör, az objektív eseményeket
feljegyzõ, bárhol fellapozható menetnaplót
(logbook). (Ez utóbbiba eredetileg a hajóutazás
során esett technikai részleteket jegyezték fel
a log egyébként fatuskót, farönköt jelent.)
A valóságra csak minimálisan emlékezetõ képi absztrakció a fent említett esetben elszigetelt és õszinte formákat hoz létre, amelyekbõl az aranymetszés szabályait követõ, növekvõ négyzetekben vagy megnyúlt téglalapokban szabad, ívesen hajló kompozíciókat rendez a mûvész. Az organikus és õsi formák szekvenciáit körülölelõ leheletfinom, szürkés árnyalatokon, a papír hol érdes-rücskös, hol vékony szõrcsíkokkal szabdalt felületén szabadon siklik a szem, hogy meg-megálljon és elidõzzön egy-egy részleten. Magunk vagyunk egy szavakkal nehezen körülírható, kompakt és absztrakt vizuális világban. És ebbõl a szempontból talán érdektelen is, hogy konkrétan egy Mexikóban élõ, kóbor mûvész alkotásait látjuk. De azért ne felejtsük el a nevét! |