Bálványos Anna |
Ötvös Zoltán fiatal mûvész. Diplomája alig két éves. A Dovin Galériában kiállított nyolc festmény három, egymástól meglehetõsen eltérõ stílusa nyilván a pályakezdés, a "saját út" keresésének következménye. A mûvek három, ha még oly rövid, de jól elkülöníthetõ alkotói periódus eredményei. A legkorábbi képek 1999-bõl valók. A
nyolcvanas évek újfestészetéhez köthetõ pasztózus,
barna színek uralta tájképek kissé komor hangulatát
jól oldja a kitûnõ érzékkel alkalmazott világoskék.
Itt valóban a remény színévé válik: a kietlen,
kihalt tájak a ragyogó kék ég alatt talán majd
kizöldülnek egyszer. A látvány persze nem ennyire
konkrét vagy didaktikus. A kompozíciók az
absztrakció határán állnak. Egyes foltok inkább
önmagukban értelmezhetõk (és szépek!), mint a kép elemeiként.
| ||
Merõben eltérõ a második periódus
képeinek stílusa. A mûvész ösztöndíjasként
Marseilles-ben töltött egy évet. Ekkoriban készített
képei tárgyilagosabb nyelvezetûek, ennek ellenére sokkal messzebb állnak a valóságtól,
sokkal távolságtartóbbak, mint a korábbiak. Kitûnõ kiindulópont a teniszpálya
vonalazása, mint geometrikus kompozíció. Ez a rajzolat mindenkinek nagyon mélyen beivódott
a tudatába és épp ezért fokozottan asszociatív. Az üres küzdõtér csendje
rendkívül intenzív. Ahogyan a vonalak jelek, ugyanúgy válik jelképszerûvé a kompozíciók
többi eleme is. A Szélcsend és a
Holdtölte címû képeket szûkszavúságuk
teszi emblematikussá, erõsen szimbolikussá. A fehér vonal jelenik meg a
Dél címû
mûvön is, mely salakszínû alapjával is utal a teniszpályára, bár a kép felsõ részében
egy kamion áll és a fehér vonal inkább útjel. A realisztikusan megfestett látványt
megint csak a lecsupaszítás, a minimalizálás teszi valószerûtlenné. A kép nem az,
amit látunk, hanem akár egy barokk allegória csak utal valamire. De ez a valami
alig felfejhetõ.
| ||
A két korábbi nyelvezet afféle ötvözete a harmadik, legutóbbi szakasz. Visszatér a vastagabb festékréteg, az erõteljes ecsetkezelés. Visszatér a természeti táj, de immár sok, élénk színbõl komponálva. A színek intenzitása Csontváryt idézi, ám a kompozíciók nem teljesen megoldottak. Leginkább a valósághoz fûzõdõ viszony nincs tisztázva. Leíró festészet vagy szimbolikus? Valós táj vagy mesebeli? A válasz nélkül a mûvek értelmezése nem lehetséges. Nem tudni merre folytatódik, milyen irányt vesz ez az alkotói pálya. Az összkép tehetségrõl tanúskodik, ami azonban még nem forrott ki teljesen, sok a tisztázatlan kérdés. A fiatal alkotó szerencsés, hogy megfelelõ galeristát talált. A rendszeres kiállítási lehetõség olyan kihívás, a szakmai asszisztencia olyan támogatás, mely nagyban segíti a mûvész pályáját, saját útjának meglelését. |