<
Demeter Nóra Zoboki Gábor
Sztori-építészet
Adalékok az V. Jeruzsálemi Építészeti
Szemináriumhoz
(avagy Nyuszi barátai és üzletfelei...)
Két nemzetközi jelentõségû
kortárs építészeti seregszemle követte
egymást június közepén: az V. Jeruzsálemi
Építészeti Szeminárium és a VII.
Velencei Építészeti Biennale nyitó eseménysorozata.
Az ország összetett történelme- vallási,
kulturális és politikai környezete- érdekes
és elgondolkodtató hátteret adott a június
10 és 14-e között Izraelben megrendezett találkozónak.
Sokat ígérõ volt a konferencia mottójául
választott gondolat is- Reinventing Space: Beyond the Boundaries
of the Twentieth Century (A tér újrafeltalálása:
A huszadik század határain túl).
A jeruzsálemi építészeti
szemináriumot 1992-ben rendezték meg elõször,
a Ram Karmi- és Ada Karmi-Melamede tervei szerint épült
izraeli Legfelsõbb Bíróság új
épületének felavatása után. Ez az épület
mintaadó lett az elmúlt évek izraeli építészetében,
Ada Karmi-Melamed pedig szerénysége és kiemelkedõ
alkotásai révén, méltán vált
a késõbbi szemináriumok meghatározó
és kedvelt egyéniségévé. (Ada Karmi-Melamed,
aki Louis I. Kahn tanítványaként kezdte pályáját
1969 óta fõként New York-i és tel-avivi
irodákban dolgozik, a Columbia Egyetem építész
tanára, s mindemellett a tel-avivi modern építészet
kiváló ismerõje.) A Legfelsõbb Bíróság
épületét a ugyanaz a Rothschild család által
támogatott Yad Hanadiv Alapítvány építette,
amely 1992-vel kezdõdõen útjára indította
a kétévenkénti szemináriumok sorozatát.
Ez a szervezet az aktív párbeszéd és információcsere
támogatására kötelezte el magát a kortárs
építészet világában, s elképzelései
megvalósításához igazán nagy neveket
sikerült megnyernie. A meghívott vendégek között
olyan építészek szerepeltek, mint Renzo Piano,
Kenneth Frampton, Alvaro Siza, Arata Isozaki vagy a közelmútban
elhunyt Enric Miralles. Az idei szemináriumon végig résztvevõ
Beatrice Rosenberg de Rothschild, így fogalmazta meg a konferencia
céljait: a szeminárium értékes lehetõséget
nyújt az építészek közösségének
az elgondolkodásra, mérlegelésre, új felismerések
és elméletek kifejlesztésére. Reméljük,
hogy ami itt megszületik, az inspirálni fogja az építészeket
arra, hogy meghaladják a múlt konvencióit."
Az alapítvány minden dicséretet megérdemel
egy ilyen értékes dialógus támogatásáért,
különösen egy olyan szakmai közösségben,
amelynek ritkán van lehetõsége arra, hogy tapasztalatcserére
gyûljön össze. Ugyanakkor azonban kérdéses,
hogy az ezévi szemináriumnak, amelynek vendéglistáján
Daniel Libeskind, Cecil Balmond, Thom Mayne, Enrique Norten, Carme Pinos,
Wolf Prix, Robert A.M. Stern, Bernard Tschumi, Ken Yeang és Charles
Jenks- a mai építészet kiemelkedõ és
népszerû sztárjai"- szerepeltek, sikerült-e
keresztülvinnie Beatrice de Rothschild szándékát,
hogy az összejövetelt a kívánt szintre emelje.
A konferencia elnöki tisztségét Daniel
Libeskind töltötte be. Õ annak a típusú
építészetnek az egyik központi alakja, amely
az elmélet és a felépített világ
között igyekszik hidat verni. Bár megépült
terveinek portfoliója viszonylag karcsú, világos,
hogy az õ küldetése az, hogy három dimenzióban
is megvalósítsa azokat az elméleteket, amelyeket
már évtizedek óta érlel. Ennélfogva
érthetõ Libeskind kísérlete a modernizmus
kategóriájának újraértelmezésére,
hiszen munkája a hagyományostól meglehetõsen
eltérõ célkitûzésekben gyökerezik.
Joggal támadva a városképeinket meghatározó
semmitmondó és arányosságot nélkülözõ
építmények könyörtelen terjedését,
azzal érvel, hogy a minõségi építészet
kulcsa a humanisztikus és kreatív hagyomány"
újraélesztése, amely révén az építészet
újra visszanyerhetné fantáziateli hangját
és jelenlétét. Posztmodern elõdeitõl
eltérõen, azonban nem a történelembõl
merít inspirációt. Az építészetet
szinte szobrászati kifejezésmóddá változtatta:
látszólag figyelmen kívül hagyja a nehézségi
erõ és a fizika összes kartéziánus
szabályát, épületei saját szerkezeti
bravúrjaikra támaszkodva válnak egyedülálló
objektumokká, kiemelkedve adott kontextusukból. Libeskind
egy sor- mind megépült, mind folyamatban lévõ"-
tervet mutatott be példaképpen erre az új építészeti
irányra. E munkái közül talán a legjelentõsebb
a nemrég befejezett és megnyílt Zsidó
Múzeum Berlinben, valamint a londoni Victoria és
Albert Múzeum bõvítésére benyújtott
tervjavaslata, amely a Spirálépület nevet
viseli. Mindkét múzeum rendkívül érzékeny
és komplex kérdéskörhöz kapcsolódó
területet képvisel. A berlini Zsidó Múzeum
az elmúlt huszadik század történelmének
egyik legkényesebb témáját testesíti
meg, míg a V&A, mind építészeti,
mind kulturális szempontból a brit hagyományok
szimbóluma. Libeskind mindkét esetben a konvencióktól
eltérõ megoldást választott. A berlini Zsidó
Múzeum (amely már nyitva van ugyan, de még
nincs benne kiállítás"), hét,
különbözõ rámpákkal, lépcsõkkel
és fasorokkal egymáshoz kapcsolódó épületbõl
és udvarból áll. Ez olyan épület,
amely- Libeskind saját szavaival élve- létrehoz
egy történetet." Valóban, az egyik nem derékszögû
térbõl a másikba nyíló homályos
látvány, a furcsa cikk-cakkos ablakok különleges
tapasztalati élményben kell, hogy részesítsék
a látogatót. Ugyanakkor elgondolkodtató, hogy az
épület, amelynek ennyire saját, domináns hangja
van, mennyire tud hozzájárulni a múzeum elszomorító
és komor témájához. Bár Libeskind
elsõsorban intellektuális kiindulópontot vett fel
az önkényes formák és alakok igazolására,
úgy tûnik, hogy ezek a kapcsolatok teljesen függetlenek
magának a holokausztnak a tematikájától.
A V&A bõvítés- amely
sok vitához és párbeszédhez szolgáltatott
muníciót a brit sajtóban és bulvárlapokban,
amióta Libeskind 1998-ban megnyerte a pályázatot-
szintén az épített környezetétõl
elütõ alkotás. A V&A a brit tradíciókat,
kultúrát, a felsõ tízezret" jelképezi.
A komor, barátságtalan kõhomlokzat minden értelemben
ezt a szerepet erõsíti. Az új épületnél
Libeskind elhagyta a tradicionális megoldásokat, szoborszerû
kompozíciót illesztett a régi épületek
közé a belsejében egy spirállal, amelyre felfûzte
a használható tereket. Az embert lenyûgözi
a- valószínûleg a múzeum legalapvetõbb
funkcionális követelményeinek kontójára
kibontakozó- térbeli virtuozitás. Libeskind azonban,
éleselméjû intellektusával és arrogáns
retorikával igazolja azon meggyõzõdését,
hogy az építészeti kifejezés új nyelve
felé vezetõ utat kövezi ki munkáival.
Az idei szeminárium végül is a Daniel
Libeskind és barátai közötti belsõ dialógussá
vált, mivel, egy-két meghívott kivételével,
a legtöbb építész hozzá hasonló
ideológiát és felfedezési irányt
képviselt: nevezetesen a kartéziánus rendtõl
való elszakadást illetve egy új, szoborszerû
nyelv megteremtésére irányuló próbálkozást
az építészetben. Ezen építészek
legtöbbje viszonylag kevés megépült munkával
rendelkezik, kutatásaik intellektuális és akadémikus
berkekben, elszigetelten folynak. Elit" megbízóik
vannak, olyanok, akiket érdekelnek ezek a tervek és akik
képesek szponzorálni is ezeket a némiképpen
frivol felfedezéseket. A bemutatott épületek közül
soknak nem is volt tervezési programja, vagy ha volt is, az teljesen
elszakadt az idõtõl, a költségvetéstõl
és... a valóságtól. Bár ez a kis
és bizonyos értelemben belterjes építész-kör
igen szûk perspektívát mutatott be az új
trendekbõl és irányzatokból, néhány
elõadás mégis igazán inspiráló
élményt nyújtott. Cecil Balmond, egy Londonban
dolgozó szerkezettervezõ mérnök betekintést
engedett néhány, a legnagyobbak közé tartozó,
kortárs építésszel- köztük Daniel
Libeskinddel is- folytatott együttmûködésébe.
Balmond sorra mutatott be olyan terveket, amelyekben kreatív
és invenciózus gondolkodása nemcsak támogatta"
az építész elgondolásait, hanem valóban
alapvetõ befolyást gyakorolt az épületek alakjára
és formájára. A statikus mérnök hagyományos
szerepével szemben- amely szerint annak az a feladata, hogy biztosítsa
azt a csontvázat", amely az építész
vízióját támogatja- Balmond feltaláló,
tervezõ és esztéta egyszemélyben, aki örömét
leli abban hogyha formai kérdésekben párbeszédet
folytathat az építészekkel. A hagyományokkal
szakító formák részleteit példaképpen
véve, bonyolult számítógépes modellezõprogramok
segítségével szemléltette, hogy a fizika
és az épületszerkezetek legtöbb hagyományos
modellje másképpen is újragondolható.
A poszt-kortárs" teoretikusok palettájáról
a hagyományokat egyedül képviselõ, tudatos
lázadóként meghívott Robert A. M. Stern
tartotta az egyik legjobban szerkesztett és legátfogóbb
elõadást. Robert Stern, olyan építészekkel
együtt mint Charles Moore és Robert Venturi, az amerikai"
hagyományokhoz, gyökerekhez való visszatérés
egyik legnevesebb propagálója. Jeruzsálem kétezer
éves falai alatt egy ilyen kétszáz éves
hagyomány talán groteszknek tûnik. A történelmi
formák Stern általi tántoríthatatlan alkalmazásának
stilisztikai eredményei sem- feltétlenül- rokonszenvesek.
Mégis, a Jeruzsálemi Szeminárium összefüggésrendszerében
Stern intellektuális kiindulópontja, kollégáinak
némileg felszínes ideológiáival összehasonlítva,
érdemes a figyelemre. Stern, aki építészeti
praxisában elsõsorban nagyvállalati és intézményi
megbízóknak dolgozik, a közelmúltban több
száz épületet hozott létre egyetemektõl
kezdve a Disney Corporation-tól kapott számos megbízásig.
Miközben érzékelhetõ a stílusbeli változatosság,
állandóan jelen van munkáiban egy bizonyos historizáló
íz". Egy egész amerikai város megtervezését
és annak felépítését célzó
projektje egyszerre inspiráló és zavarba ejtõ.
Ami az amerikai értékek és életmódminták
továbbadását illeti, Stern néhány
amerikai kortársával együtt (és a Disney Corporation-tõl
kapott támogatás segítségével) egy
új, elõre megtervezett amerikai város modelljét
hozta létre, paradox módon mintegy 50 évvel visszaforgatva
az idõ kerekét. Celebration- így hívják
a várost- az amerikaiság minden jegyével rendelkezik,
beleértve az almáspitét is. Nosztalgia és
utánzat. Stern szerint a lakók olyan büszkék
rá, hogy ott lakhatnak, még tévét sem néznek...
Enrique Norten, egy fiatal mexikói építész,
szintén frissítõ hatású elõadást
tartott. Bár a Libeskind-féle szellemi iskola tanítványa,
megõrizte közelebbi kapcsolatát a megépített
világ hagyományaival. Norten, saját bevallása
szerint, szeret építeni", és épületei
is jobban mutatják az anyagok és a forma iránti
szenvedélyét, mint az elméletekkel és szónoklatokkal
való manipulációkat. Norten munkája hidat
próbál verni az elegáns, modern hagyomány
és a helyi, mexikói kultúra között. Elõdeihez,
például Barragan-hoz hasonlóan munkái tiszteletben
tartják a helyi anyagok által szabott határokat
és korlátokat, miközben magáénak vallja
a nemzetközi kifejezésmód összetettségét.
Talán Norten foglalta össze a legjobban saját felfedezéseinek
eredményét a többi építésszel
szemben: a jó építészethez nincs szükség
jó sztorira."
A jeruzsálemi konferenciát a világ
bármely pontján megrendezhették volna. Az elõadó
építész-világhírességek szinte
kivétel nélkül önmagukat adták"-
egymással, a hallgatósággal, vagy a találkozót
körülvevõ várossal való kommunikáció
nélkül. Különösen kiábrándító
volt az, amikor két nap múlva Velencében szinte
ugyanezek a sztárok, ugyanazt a mûsort" adták:
ugyanabban az öltönyben, ugyanazokkal a színjátéki"
fordulatokkal- a velencei építészeti kiállítás
Massimiliano Fuksas által megfogalmazott hívó szólamára:
Több etikát, kevesebb esztétikát".
Érdemes eltöprengeni azon, hogy milyen tanulságot
kínált az ötödik Jeruzsálemi Építészeti
Szeminárium. A sebesség, az új technológiák
és médiumok, a kép- és a techno-kommunikáció
korában világos, hogy az építészeti
szakmát is megfertõzték" ezek a jelenségek,
diagnosztizálhatóak az általuk kiváltott
tünetek". Bernard Tschumi egy teljes elõadást
áldozott egyetlen, a közelmúltban megvalósult
terve bemutatására (a New York-i Columbia Egyetem
egyik épületének egy meglehetõsen jelentéktelen
bõvítése), tette pedig mindezt egy rap video formájában.
Miközben Libeskind azt állítja, hogy a humanisztikus
hagyományhoz való visszatérést keresi, munkája
olyannyira egy önmagába szédült és szûklátókörû
felfogást tükröz, hogy kétségeink vannak
afelõl, hogy egyáltalán létrejöhet-e
ilyen hagyomány. Valóban, úgy tûnt, hogy
az építész szakma két táborra szakadt.
Egy olyanra, amelyben az ötlet" vagy sztori szükségessége
fontosabb, mint a funkcionális premisszáé, és
egy olyanra, amelyben a gyakorlatias illetve funkcionális célkitûzés
megõrzése verseng a formai elképzelésekkel.
Valószínûleg sok látogató hagyta el
a szemináriumot a szoborszerû formák építészetben
való új megjelenése által inspirálva,
de mégis azon töprengve, hogyan lehet ezt a nyelvezetet
a pragmatikus valósághoz adaptálni Jeruzsálemben,
Párizsban vagy éppen Budapesten...
|
 |