<
Dékei Kriszta
...mûve pedig halál
Gémes Péter gyûjteményes kiállítása
Mûcsarnok, Budapest
2000. augusztus 22---szeptember 24.*
A Mûcsarnok három jobboldali termének
adott méretei szükségszerûen egyfajta összegzésre
és válogatásra kényszerítették
az életmû-kiállítás kurátorát,
Bán Andrást. Egy- ha oly tragikusan korán is- lezáródott
életmûbõl való szemelgetés szükségszerûen
egyéni interpretációt sejtet, amellyel némely
mû esetében talán lehetne vitatkozni, de a koncepció
és annak megvalósítása mindenképpen
hiteles. Egy lehetséges kulcsot ad a magyar képzõmûvészetben
egyedülálló alkotó, Gémes Péter
mûvészetének megértéséhez.
A három terem- kis megszorítással-
lefedi a pálya három szakaszát. A korai mûveket
mellõzve a kiállítás Gémes egyik
fotóalapú konceptualista mûvével, a Boethius
ihlette Vigasztalások sorozattal (1983) nyit, amelyben
a varsói Akadémia befejezése után szisztematikusan
végzett filozófiai tanulmányai összegzõdnek.
A padlástér gerendázatából kialakuló,
egyenlõ oldalú háromszögek metszéspontján
kitárul és transzcendenssé válik a tér:
színrelép a Gémes szellemi önarcképének
tekinthetõ szárnyas, hírvivõ angyal, a zászlót
tartó, megtisztult Krisztus, a keresztrefeszített Megváltó
halálon gyõzedelmeskedõ párja. Virtuális
tekintete fókuszában egy hiperrealista, szórópisztolyos
technikával vászonra felvitt, latin keresztre feszülõ",
kitárt karú és szinte lebegõ alak áll
(Térkereszt, 1982). Már az említett konceptuális
fotókollázson is megjelent az az egyéni képalkotási
módszer, amely a sötét mûteremben megörökített,
zseblámpával megvilágított magánperformance"-ok
fotónegatívjain alapul, s amelyet a nyolcvanas évek
elején felváltott- elsõsorban a monumentális,
életnagyságnál nagyobb méret elérése
miatt- a festett vásznak sorozata. Ezek közül láthatjuk
az Angyali üdvözletet (1983), melyen Gémes a
keresztény ikonográfiát értelmezi újra.
A két hatalmas és különálló vásznon
elválik a szereplõk törzse és lába,
mintegy kettészakad a földhöz kötött és
a szellemi világ. A meghatározhatatlan térben,
amely a víz hullámosan tükrözõdõ
felszínét idézi fel, a két férfialak
talányos gesztusa (a kézbõl kipergõ, szétszóródó
por) az isteni megváltásban való részesülés
lehetõsége helyett az emberi lét esendõségére,
a halálra emlékeztet. A keresztény motívumkör
átlényegítése után Gémes logikusan
jut el a hellenisztikus ihletettségû, archetipikus alakokat
felvonultató kompozíciókhoz a szemközt kiállított
Vándorévekkel (1986): a mágikus és
rituális szertartásra emlékeztetõ, kimerevedett
állóképen egy negatív fénnyel festett
Olimposz, egy, a láthatón túllévõ,
isteni Kozmosz jelenik meg.
A második teremben Gémes sajátos
inviduálmitológiájának" szereplõi,
a platoni reminiszcenciákat hordozó, kisméretû
Barlangallegória (1986) ismert hármasa (Filozófus,
Vándor, Õr) mellett feltûnik a kezében
a megvilágosodás fénygömbjét tartó,
a középkori nõi szentek ikonográfiai típusát
idézõ, méltóságteljes nõi
alak (Fekete,1986), a koronás, baljában kinyújtott
jogart tartó, trónoló Krisztusra vagy karoling
uralkodók ábrázolására utaló
varázsló-király (Fehér,1986), s a
kezeit orans tartásban széttáró, itélethirdetõ
és megbékítõ hírnök, a vándorbotot
tartó szárnyas alak (Angyal I-II.,1989). Központi
alakjai a Fotógrafikus etûdöknek, a fotónegatívok
réteges, a litográfiára emlékeztetõ
egymásra helyezésébõl létrejött
színpadias kompozícióknak. Az elõttük,
a földön elhelyezett tárlóban megtekinthetõ
az a számtalan, az ön-motívum vándorlását
bemutató fotó és fotónegatív, melyek
variálásával Gémes létrehozta idõtlen,
szakrális fenségû és mágikus jeleneteit,
melyeken keresztülpillantva a tudattalant megérintõ
álomképek villannak fel. A létrejött kompozíciók
egyszerre idézik fel a mûvész legfontosabb görög
filozófusának, Hérakleitosznak a töredékeit
(pl. a Varázsló II. /1989/ címû mûvön
a tökéletes szépségû, zenélõ
angyalkák az az Idõ: játszó gyermek"
passzust, a földre rajzolt körmotívum pedig a közös
a kezdet és a vég a kör kerületén"-t),
illetve a mítoszok timpanoni héroszait (Révész
II., 1989).
A Predellum (1989) címû mûvel
tulajdonképpen le is zárul Gémes második
korszaka. Ebben összegzõdnek az addigi technikai megoldások:
a fotóvászonra felnagyított, több negatív
egymásra helyezésébõl létrejött
kompozíciós elrendezés, a perforációs
csíkoknak mint elidegenítõ elemeknek a használata,
a felületen megjelenõ piszokfoltoknak, illetve az életmûre
utaló motívumoknak- a keresztnek és a végtelen
szimbólumának- a szerepeltetése. A hármas
szerkezetû oltárképen egy hanyatt fekvõ,
kiterített halott fekszik, beborítva az örök
életre utaló zöld borostyánnal, mellette kis
méretû gálya, az élet és halál
között közvetítõ Kháron ladikja.
A mûvész személyes élettörténetéhez
is kapcsolható mû egy mágikus, ismétlõdõ
rituális aktust idéz fel: a halotti vagy áldozati
szertartásokat a Megváltó mindig megújuló
áldozatának (gyõzelem a Halál felett) színhelyén.
A Vízvonal (1990) hosszú, lineáris
síkja tulajdonképpen már átvezet a harmadik
terembe, Gémes érett és legmegrázóbb
mûvészeti korszakába. Az archaizáló
kosztümbe öltöztetett, színpadias jelenetekbe
rendezett csoportok helyébe (amelyek el is fedték azt
a Gémes számára alapvetõ szellemtörténeti
premisszát, hogy minden Egy), most a történeti utalásoktól
megfosztott és megtisztított meztelen teste, majd csupasz
testrészei lépnek.
Az úszók, amelyek a mûvész fénylenyomatának
megsokszorozódásai, lassú, határozott mozdulatokkal
haladnak a lét síkjai, tengermélynyi és
földfeletti világ között. Véget nem érõ,
monoton siklásuk körkörös: A lelkeknek halál
vízzé lenni, a vizeknek meg halál földdé
lenni, de a földbõl víz lesz, a vízbõl
pedig lélek". A Vízvonal sorozat vertikális
párdarabján, a Tekercseken (1991) a látszólag
Jákob lajtorjáján kapaszkodó, sötét
alakok sem egy, kitüntetett irányba haladnak (ti. felfelé),
de összetömörödõ vonulásuk jóval
izgatottabb, reménytelenül vágyakozó, szinte
kapkodó hatást kelt.
A négy részes Napló sorozatból
itt a Piramis (1995) szerepel, talán azért, mert
a kis változtatással ismétlõdõ karok
és lábak, könyökök és lábfejek,
az emberi testtõl elszakított, csontsovány végtagok
kontúrjai itt a legkeményebbek, a röntgen-felvételekre
emlékeztetõ testrészek itt a legfeketébbek,
már-már elszenesedettek. A roncsolt fénytestek,
a papírba égett lenyomatok új technikai megoldással
készültek: több negatívkocka egymásra
helyezése helyett az elõre eltervezett képi egységek
egyetlen negatívra fényképezõdtek, s ezeknek
a kis méretû, keretbe helyezett fotóknak az egymás
mellé helyezésébõl alakult ki a végleges
kompozíció. Maga a napló mint forma- s benne a
Teremtés aktusára utaló, rajzoló kéz
szerepeltetése- kísérlet a múló idõvel
és a halállal szemben az idõ megállítására
és tagolására. Kézfejekbõl alakul
ki az Apokrif (1993) mágikus négyszöge, melyen
a több irányból azonos olvasatot mutató, palindrom
szöveget (szó szerinti olvasatban a magvetõ
Arepo gonddal tartja a kereket") erõsíti a küllõs
kerék motívuma, középpontjában az alfával
és omegával végzõdõ latinkereszttel.
A kereszt végei a kezdetre és a végre, a központi
N betû számértéke pedig a Messiásra
utal, egyszerre idézve fel az ókori mágikus-keresztény
hagyományt, s azt az egységet, amelyben a kozmosz (mint
a kerék kicsinyített mása) és a kozmikus
létezõk, az Egész és a rész elválaszthatatlan.
Az istenekhez való felemelkedés, a vágyakozás
szimbólumai a görög hagyományra visszautaló
Oszlopok (1995). Az öblösen felfelé forduló
kézfejekbõl kirajzolódó fejezetek mellett
az elhamvadó rõzsenyalábként izzó
törzsek jóval absztraktabbak, festõi hatást
keltenek. Áttetszõ, megfoghatatlan és elillanó
metafizikus organizmusok, lírai árnyképek. A kiállítás
és az életmû végpontján álló
szénakazal-szerû Szellemképekben (1994) már
megszûnik minden tárgyi vagy a kollektív emberi
tudásra történõ utalás. A Tanulóévek
során elénk lépõ, hírvivõ
angyalból nem maradt más, mint néhány áttetszõ
szellemkép: egy negatív fénnyel festett, a végtelen
és az elérhetetlen felé immár szabadon szárnyaló,
elanyagtalanodott és megtisztult fény-kép.
* A kiállításhoz reprezentatív
kiállítású kétnyelvû (magyar-angol)
katalógus is társul (szerk.: Bán András).
A kiadványban Molnár Edit és Petrányi Zsolt
tanulmányai, valamint Bán András utószava
mellett, válogatás található Gémes
Péterrel foglakozó írásokból, valamint
kiegészítésként kiállítási
lista és a kiállított mûvek jegyzéke.
|
|